Napjainkban, az Európai Unióban mintegy 10.300 sörfőzde működik, amelyek közel 80 százaléka minősül kisüzemi sörfőzdének. Az érvényben lévő EU-szabályozásnak megfelelően (Council Directive 92/83/EEC) az évi 200 ezer hektoliter/év alatt termelő üzemek tekinthetőek kisüzemi sörfőzdéknek. A kisebb méretű piaci szereplők támogatása érdekében az uniós szabályozás lehetővé teszi a tagországok számára, hogy a kisüzeminek minősülő sörfőzdék termékeire 50 százalékkal alacsonyabb jövedéki adót vessenek ki, ezáltal támogatva azok versenyképességének javulását.
A nemzetközi szakirodalom a kisüzemi sörfőzde (microbreweries) kategóriát több alkategóriára bontja úgy, mint kézműves sörfőzde (Európában artizanal, az USA-ban craft), független sörfőzde (independent brewery), különleges sörfőzde (speciality brewery), sörfőzde és söröző (Brewpub), helyi és regionális sörfőzde. 2018-as adatok alapján az EU-ban éves szinten mintegy 406.000 ezer hektoliter sört állítottak elő, amiből a kisüzemi sörfőzdék részesedése kevesebb, mint 1 százalék. Az egyes EU tagállamok termelésén belül a kisüzemi sörfőzdék részesedése Svédországban a legmagasabb 6 százalék, őt követi Magyarország és Olaszország 3-3, valamint Luxemburg, Írország és Szlovénia 2-2 százalékkal. Ausztria és Csehország esetében a kisüzemi sörfőzdék részesedése a termelésből 1 százalék körül van, míg Németország esetében ez az adat 0,5 százalék alatt marad. Európában az 1 millió lakosra jutó kisüzemi sörfőzdék száma Svájcban a legmagasabb 109, ezt követi Csehország 41 és Svédország 36-al. Magyarország esetében ez az adat 7,6, azonban olyan tradicionális sörkultúrát képviselő országok esetében, mint Ausztria is csupán 14, vagy Németország 10.
A kelet-közép-európai kisüzemi sörfőzés szorosan követi az amerikai és nyugat-európai trendeket, azonban azoktól mintegy 10-15 évvel le van maradva. Ennek kiváltó oka elsősorban a kommunizmus örökségének tudható be, mivel a tervgazdálkodási rendszerek felszámolták a korábban működő kisüzemi sörfőzdéket és erőteljes termelési koncentrációt teremtettek, elsősorban regionális alapon. Mind Csehországban, mind pedig Magyarországon és Lengyelországban a 90-es években jelentek meg újra a kisléptékű, kézműves sörfőzdék, azonban az EU-hoz való csatlakozás környékén ezek száma jelentősen visszaesett. Ennek oka a szigorúbb szabályozásban keresendő, mint például a HACCP rendszerek bevezetésének előírása. Az utóbbi években, elsősorban a 2008-2009-es válságot követően világszerte új lendületet kapott a kisüzemi, kézműves sörfőzés. A mostani folyamatokat a magas minőségre való törekvés, az egyedi vásárlói igények kielégítése jellemzi, amire szintén pozitívan hatott a folyamatosan növekvő vásárlóerő. Ahogyan azt piaci elemzések kimutatták, a kisüzemi sörfőzdék elterjedését és azok sikerességét három fő tényező befolyásolja. Ezek az alábbiak:
- a sörpiac koncentrációjának mértéke (milyen mértékben fedik le a multinacionális óriásvállalatok a piacot);
- a 25-39 év közötti generáció részaránya a lakosságon belül (ez a korosztály a legnyitottabb az újdonságok, különlegességek iránt és elvileg képes azt meg is fizetni);
- a dobozos sör formájában értékesített sör mennyisége (a kisüzemi sörfőzdék jellemzően nem állítanak elő dobozos sört, termékeiket csapolt formában, illetve üvegbe töltve értékesítik).
A magyarországi piaci szabályozás megváltoztatása és annak háttere
Annak érdekében, hogy ezek az új típusú vásárlói igények kielégítésre kerülhessenek, szükség van a támogató szabályozói környezetre, ennek alakítása pedig állami feladat. Az is természetesnek tekinthető jelenség, hogy azok a többnyire multinacionális nagyvállalatok, amelyek az elmúlt évtizedekben odáig jutottak, hogy oligopol módon uralják a piacokat, ellene vannak minden olyan változtatási kísérletnek, ami az ő kivételes pozícióikra fenyegetést jelenthet. Az élelmiszeripar tipikusan olyan ágazat, ahol jelentős koncentráció ment végbe, a világpiacot néhány tucat multinacionális cég uralja. Ez a koncentráció talán éppen az üdítőitalok és sörök piacán a leglátványosabb, amit jól jellemez, hogy a világ szinte bármelyik szegletében járva nagyjából ugyanazokkal a márkajelzésekkel találkozhatunk. Ezeknek a termékeknek az esetében kiemelten fontos a láthatóság, a branding, ezért lépten, nyomon az ezeket megjelenítő reklámokba ütközünk akár a virtuális (internet, tv, rádió) térben, akár a mindennapi életben, az utcai látképben.
A magyarországi sör, üdítőital és ásványvíz piacot uraló multinacionális cégek is kihasználják a láthatóság biztosításának szükségességéből származó helyzetet és élnek vissza az egész piacot befolyásolni képes adottságaikkal. A 2018. évi adatok alapján, a sörpiacot uraló három multinacionális cég a japán Asahi (Dreher), a holland Heineken (Soproni) és az amerikai-kanadai Molson Coors (Borsodi) a teljes piac árbevételének több, mint 96 százalékát realizálja. A fennmaradó kevesebb, mint 4 százalékos piaci részesedésen osztoznak a hazai kisüzemi sörfőzdék, valamint az egyes kiskereskedelmi üzletláncokhoz tartozó sajátmárkás termékek. Magyarországon az egy főre jutó sörfogyasztás az európai középmezőnybe tartozik, 2018-ban 64 liter volt. A csúcstartó Csehország több mint 140 liter/fő fogyasztással. A magyar sörpiac fogyasztás alapú szerkezetében körülbelül egyharmad részt (30%) képvisel a vendéglátóhelyeken és rendezvényeken értékesített többnyire csapolt sör, míg a fennmaradó kétharmad az üzletekben értékesített dobozos és palackozott sör. Az árbevétel alapján a vendéglátóhelyek részesedése valamivel magasabb, 38 százalék, a 62 százalékos kiskereskedelmi részesedéshez képest. Ennek oka, hogy a vendéglátóhelyeken az egységnyi sör átlagára magasabb 1,92 euró/liter, szemben a kiskereskedelmi 1,30 euró/liter átlagárhoz képest.