A háztartások fogyasztási kiadásai a tavalyi 2,5 százalékos visszaesés után idén 3,2 százalékkal, míg jövőre – a korlátozások megszűnését feltételezve – 4,7 százalékkal növekedhetnek. A korlátozások visszafogják a fogyasztást, ugyanakkor a háztartások megtakarításának növekedését is eredményezik, így amikor ismét igénybe lehet venni az átmenetileg elérhetetlenné vált termékeket és szolgáltatásokat, akkor jelentős kereslet jelenhet meg.
A beruházásoknak fontos szerepe lehet a hosszú távú kilábalásban és új munkahelyek teremtésében a megszűnt munkahelyek helyett. A beruházásokat segíthetik az alacsony kamatok, az elérhetővé váló uniós források, valamint az uniós közös hitelfelvétel nyomán megnyíló további forráslehetőségek, míg például a bizonytalan gazdasági helyzet fékezőleg hat. E tényezőket figyelembe véve a beruházások esetében idén 7,5 százalékos, jövőre pedig 5,8 százalékos emelkedést várunk.
A járványhelyzet az exportra is kedvezőtlenül hatott: a tavaly tavaszi időszakban az ellátási nehézségek és a megtorpanó külső kereslet, illetve ennél is tartósabban pedig a turizmus visszaesése rontotta a számokat. Bár a turizmus helyreállása csak a korlátozások feloldása után kezdődhet el és akkor is csak fokozatos lehet, a termékek exportja a tavalyinál kedvezőbben alakulhat, feltételezve a külső kereslet megfelelő alakulását. Így az export idén 8,7, jövőre pedig 8,1 százalékkal növekedhet, míg az import bővülése rendre 7,8, illetve 7,0 százalék lehet. Ez egyben azt is jelenti, hogy
a külkereskedelmi egyenleg hatása 2021-ben és 2022-ben a növekedésre már pozitív lehet.
A munkaerőpiacon az idei évben alacsony, de a korábbi években megszokottnál magasabb, 4,2 százalékos munkanélküliséggel számolunk. A munkanélküliség kapcsán jelentős kockázatot jelent, hogy meddig húzódnak el a korlátozó intézkedések, mikor eredményeznek ezek hosszan tartó elhúzódásuk esetén esetlegesen jelentősebb mértékű elbocsátásokat.
A beruházások magas volumene segítheti a foglalkoztatás visszatérését a korábbi magas szintre, így a munkanélküliség jövőre 3,6 százalékra csökkenhet.
Az inflációt az idei évben nagyban befolyásolják a bázishatások: a tavaly tavaszi zárlatnál az olaj világpiaci ára jelentősen visszaesett, ami megjelent az üzemanyagárakban is. Ez most az alacsony bázis miatt magasabb inflációt eredményez, azaz a pénzromlás üteme idén várakozásaink szerint 3,5 százalék körül alakulhat, míg jövőre 3,2 százalék lehet. Az inflációt felfelé hajtja továbbá a gyengébb árfolyam, de kockázatot jelent az is, hogy ha a korlátozások miatt elérhetetlenné vált szolgáltatások ismét elérhetővé válnak, az áruk hogyan alakul: a csökkenő kínálat és az elmaradt bevételek várhatóan áremeléseket eredményeznek majd. Ugyanakkor a mérsékelt külső infláció lassítja az áremelkedést. A maginfláció által leírt alap inflációs folyamatok azonban továbbra is erősek, azaz a jegybanki döntéshozóknak figyelemmel kell követniük az adatok alakulását és szükség esetén megtenni a szigorító lépéseket. A monetáris politika irányultsága ezeket figyelembe véve is laza maradhat az előrejelzési horizonton.
A költségvetési hiány az idei évben is magas, de a tavalyinál alacsonyabb lehet, a GDP 7,1 százalékát teheti ki, majd jövőre 5,0 százalékra csökkenhet. Ez azt is jelenti, hogy a GDP-arányos államadósság becslésünk szerint idén 81,4 százalékra emelkedik, majd jövőre 79,2 százalékra csökken. A GDP-arányos államadósság tavalyi emelkedése nyomán a vírushelyzet elmúltával a korábbinál alacsonyabb hiányra és gyorsabban csökkenő államadósságra lesz szükség.
Az előrejelzést érintő legfontosabb kockázat természetesen a koronavírus, illetve az azzal kapcsolatos korlátozások fennmaradása. Becslésünk elkészítésekor azzal számoltunk, hogy a korlátozások az oltások előrehaladásával fokozatosan feloldásra kerülnek a második negyedév során. Ennek elhúzódása azonban több százalékponttal visszavetheti a növekedést, míg egy gyorsabb újraindulás és kilábalás pozitív kockázatot jelent.
|
2020 |
2021 |
2022 |
Bruttó hazai termék (volumenindex) |
-5 |
4 |
5,1 |
A háztartások fogyasztási kiadása (volumenindex) |
-2,5 |
3,2 |
4,7 |
Bruttó állóeszköz-felhalmozás (volumenindex) |
-7,3 |
7,5 |
5,8 |
Kivitel volumenindexe (nemzeti számlák alapján) |
-6,7 |
8,7 |
8,1 |
Behozatal volumenindexe (nemzeti számlák alapján) |
-3,9 |
7,8 |
7 |
A külkereskedelmi áruforgalom egyenlege (milliárd euró) |
5,8 |
6,3 |
8 |
Fogyasztóiár-index (%) |
3,3 |
3,5 |
3,2 |
A jegybanki alapkamat az időszak végén (%) |
0,6 |
0,6 |
0,75 |
Munkanélküliségi ráta (%) |
4,1 |
4,2 |
3,6 |
A bruttó átlagkereset alakulása (%) |
9,7 |
4,7 |
8,1 |
A folyó fizetési mérleg egyenlege a GDP százalékában |
0 |
-0,3 |
0,4 |
Külső finanszírozási képesség a GDP százalékában |
2,6 |
2,8 |
3,3 |
Az államháztartás ESA-egyenlege a GDP százalékában |
-9 |
-7,1 |
-5 |
GDP-arányos államadósság |
81 |
81,4 |
79,2 |
GDP-alapon számított külső kereslet (volumenindex)* |
-6,2 |
3,7 |
3,9 |