Idén a hagyományokhoz képest jóval később, november 12-én látott napvilágot az Európai Bizottság szokásos éves jelentése az uniós országok digitális felkészültségéről. A DESI 2021-es jelentésben szereplő adatok alapján

DESI 2021: Magyarország digitalizációjának felgyorsítása további feladatokat ró minden érintettre
Az Európai Bizottság által 2021. november 12-én nyilvánosságra hozott, az egyes uniós tagországok digitális felkészültségét mérő DESI 2021 jelentés szerint Magyarország a tavalyi helyezéséhez képest összesítésben két helyet rontva a 23. helyet foglalja el az EU országok rangsorában. A tavalyi évvel szemben idén sajnos nincs egyetlen olyan DESI-dimenzió sem, ahol hazánk az előző évhez képest javítani tudott volna a helyezésén, és csupán egy olyan dimenzió van (internet-hozzáférés), ahol a magyar adatok megelőzik az uniós átlagot. Ugyanakkor örömteli, hogy az IKT-diplomások aránya, a vezetékes szélessávú szolgáltatások igénybevétele, a nagysebességű vezetékes szélessávú és 4G szolgáltatások elérhetősége, valamint az e-kormányzati szolgáltatások lakossági igénybevétele terén hazánk rendre az uniós átlag felett teljesít.
Magyarország összesítésben két helyet (21.-ről a 23.-ra) rontott a 2020-as eredményekhez képest.
Az idei elemzésben szereplő 4 dimenzióból háromban (internet-hozzáférés, humántőke, digitális közszolgáltatások) romlott a magyar helyezés, egyben (az egyébként is az utolsók közé tartozó digitális technológiák integráltsága) pedig nem változott.
Fontos kiemelni, hogy a visszaesést elsősorban nem a magyar teljesítmény csökkenése, hanem az uniós versenytársaknak az egyes indikátorokban és így az uniós átlagokban is manifesztálódó fejlődése okozza.
A szerzők több helyen módosítottak a módszertanon (pl. a korábbi 5 dimenzió helyett most már csak 4, a tavalyi 37 indikátor helyett idén 33 mutatószám szerepel a jelentésben, módosult egyes aldimenziók súlyozása, illetve néhány indikátor normalizációs értéke) elsősorban azért, hogy a DESI alkalmas legyen az Európa Digitális Évtizede kezdeményezésben kitűzött ambiciózus célok nyomon követésére.
A DESI 2021 jelentés Magyarországra vonatkozó legfontosabb összefoglaló megállapításai
- A DESI 2021 jelentésben egyetlen olyan terület van, amelyben a magyar adat jobb az uniós átlagnál: a korszerű digitális infrastruktúra elérhetőségét és igénybevételét mérő „Internet-hozzáférés” dimenzióban elért 12. hely öt pozícióval rosszabb ugyan a tavalyinál, de az összesített pontszám ebben a dimenzióban kicsivel jobb az EU átlagánál (de jóval rosszabb a tavalyi pontszámnál).
- A lakosság és a munkavállalók digitális és informatikai felkészültségét mérő „humántőke” dimenzióban hazánk 3 helyet rontott a tavalyi – az EU-átlaghoz képest is gyengébb – helyezéséhez képest, és 2021-ben ebben a dimenzióban a 22. helyre csúszott vissza.
- A kisvállalkozások digitális felkészültségét nyomon követő „digitális technológiák integráltsága” dimenzióban nem változott a magyar helyezés (26. hely a 27 tagország között), hazánk továbbra is az egyik legrosszabbul teljesítő ország ebben a dimenzióban.
- A digitális állami szolgáltatások elérhetőségét és igénybevételét tükröző „digitális közszolgáltatások” dimenzióban a magyar pozíció egy helyet romlott az előző évhez képest, az itt elért pontszám csupán a 25. helyhez volt elegendő a tavalyi 24.-kel szemben.
- A környező országok közül hazánknak jobb helyezést sikerült elérnie, mint Lengyelország, Románia vagy Bulgária, ugyanakkor a V4 országok közül Csehország és Szlovákia is valamivel előttünk végzett az összesített rangsorban.
Sorcímkék | Connectivity | Digital Public Services | Human Capital | Integration of Digital Technology | Végösszeg |
---|---|---|---|---|---|
Denmark | 18,5098 | 21,7714 | 15,2997 | 14,4818 | 70,0627 |
Finland | 12,817 | 21,679 | 17,7771 | 14,8735 | 67,1466 |
Sweden | 14,8928 | 20,9863 | 16,1388 | 14,0838 | 66,1017 |
Netherlands | 17,1111 | 19,9755 | 15,3872 | 12,6746 | 65,1484 |
Ireland | 14,1027 | 20,652 | 13,5186 | 12,0052 | 60,2785 |
Malta | 13,5281 | 21,0487 | 12,2737 | 12,7111 | 59,5616 |
Estonia | 11,6392 | 22,9407 | 14,4793 | 10,3657 | 59,4249 |
Luxembourg | 15,2424 | 19,8404 | 14,046 | 9,85591 | 58,98471 |
Spain | 15,5073 | 20,169 | 12,0832 | 9,68769 | 57,44719 |
Austria | 13,2476 | 19,9584 | 13,3373 | 10,3259 | 56,8692 |
Germany | 14,499 | 16,8684 | 13,8103 | 8,88743 | 54,06513 |
Belgium | 12,0994 | 16,4566 | 12,6955 | 12,4435 | 53,695 |
Slovenia | 13,2983 | 16,9984 | 11,9508 | 10,5799 | 52,8274 |
Lithuania | 10,4286 | 19,5123 | 11,5356 | 10,3024 | 51,7789 |
European Union | 12,5403 | 17,0132 | 11,7649 | 9,39214 | 50,71054 |
France | 11,8522 | 18,248 | 11,8399 | 8,69166 | 50,63176 |
Portugal | 12,1309 | 17,2369 | 11,3915 | 9,14354 | 49,90284 |
Latvia | 12,5948 | 19,9076 | 10,2772 | 6,6998 | 49,4794 |
Czechia | 11,1606 | 14,6472 | 11,7883 | 9,7681 | 47,3642 |
Croatia | 11,3528 | 12,993 | 11,6806 | 9,99231 | 46,01871 |
Italy | 10,5877 | 15,7985 | 8,77886 | 10,3619 | 45,52696 |
Cyprus | 10,4539 | 15,4553 | 9,91849 | 7,63476 | 43,46245 |
Slovakia | 11,5633 | 13,4307 | 10,9381 | 7,27292 | 43,20502 |
Hungary | 12,9993 | 12,2897 | 10,1201 | 5,82488 | 41,23398 |
Poland | 11,3289 | 13,775 | 9,4245 | 6,46908 | 40,99748 |
Greece | 9,43265 | 10,4854 | 10,2603 | 7,13132 | 37,30967 |
Bulgaria | 9,52411 | 14,012 | 8,17517 | 5,12099 | 36,83227 |
Romania | 13,2932 | 5,37211 | 8,26281 | 5,93985 | 32,86797 |
Az egyes dimenziókhoz kapcsolódó helyezéseket idősorosan az alábbi táblázatban foglaltuk össze. Ebből az adatsorból jól látszik, hogy hazánk összesítésben az elmúlt 7 évben nem tudott elmozdulni a 20. hely környékéről, az idei évi helyezésünk a legrosszabb az elmúlt négy évben. A digitális infrastruktúra terén eddig megmutatkozó töretlen fejlődés megrekedni látszik (ez a helyezésünkben masszív csökkenésként mutatkozik), a többi három dimenzióban pedig vagy stagnálás, vagy enyhe visszaesés tapasztalható.
Magyarország összesített és pillérenkénti helyezései 2014 és 2021 között a DESI-ben
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
|
Összesített DESI helyezés |
22. |
21. |
20. |
23. |
22. |
22. |
21. |
23. |
1. Internet-hozzáférés (korábban hálózati összekapcsoltság) |
20. |
17. |
16. |
15. |
14. |
16. |
7. |
12. |
2. Humántőke |
18. |
15. |
18. |
18. |
19. |
20. |
19. |
22. |
3. Internethasználat |
15. |
11. |
11. |
14. |
16. |
19. |
14. |
na |
4. Digitális technológiák integráltsága |
26. |
25. |
27. |
24. |
24. |
24. |
26. |
26. |
5. Digitális közszolgáltatások |
22. |
24. |
24. |
27. |
26. |
26. |
24. |
25. |
Forrás: DESI
A DESI 2021 jelentés Magyarországra vonatkozó legfontosabb megállapításai pillérenként
Humántőke
- A humántőke (human capital) dimenzióban 3 helyet (19.-ről a 22. helyre) romlott a magyar pozíció az előző évhez képest.
- A dimenzió egyetlen új összetevője, az IKT-képzést nyújtó vállalkozások aránya, amelyben jelentős a magyar lemaradás az uniós átlaghoz képest, ahogy – egyetlen kivétellel (IKT-diplomások) – az összes többi mutatószám tekintetében is.
- Az alábbi táblázat jól láttatja, hogy az itt található 7 indikátor közül 4-ben stagnáltak a hazai adatok, három esetben pedig csökkenés következett be az előző évhez képest (az összesített pontszám valamivel a tavalyi alatt maradt).
Humántőke |
DESI 2019 érték |
DESI 2020 érték |
DESI 2021 érték |
DESI 2021 érték |
DESI humántőke dimenzió (22. hely) |
42,1 |
41,8 |
40,5 |
47,1 |
1a1. Legalább alapvető digitális készségek (Magánszemélyek arányában) |
50% |
49% |
49% |
56% |
1a2. Alapvetőnél magasabb szintű digitális készségek (Magánszemélyek arányában) |
26% |
25% |
25% |
31% |
1a3. Legalább alapvető szoftverkészségek (Magánszemélyek arányában) |
52% |
51% |
51% |
58% |
1b1. IKT-szakemberek (Összes foglalkoztatott arányában) |
3,6% |
3,7% |
3,8% |
4,3% |
1b2. Női IKT-szakemberek (Nők foglalkoztatási arányában) |
9% |
11% |
12% |
19% |
1b3. IKT-képzést nyújtó vállalkozások (Vállalkozások arányában) |
17% |
16% |
16% |
20% |
1b4. IKT-diplomások (Diplomások arányában) |
4,3% |
4,3% |
4,9% |
3,9% |
Forrás: DESI (a táblázatokban dőlt betűvel jelöltük a 2021-ben bekerült új indikátorokat)
- a DG-CNECT szöveges értékelése kiemeli, hogy „a lakosságnak csak mintegy fele rendelkezik legalább alapszintű digitális készségekkel (49% az 56%-os uniós átlaghoz képest), és alacsony a legalább alapszintű szoftveres készségekkel rendelkező magyarok aránya is.”
A Századvég Konjunktúrakutató főbb javaslatai a humántőke pillér fejlesztésére
- Tömeges, alap és az alapvetőnél magasabb szintű digitális kompetenciák fejlesztésére irányuló programok indítása.
- A felsőfokú informatikai képzéseknek a munkaerőpiac igényeire rugalmasan reagáló, mennyiségi és minőségi fejlesztése.
- A fejlesztéspolitikai eszközrendszerben (különösen a GINOP és DIMOP Plusz, valamint az RRF) tervezett, digitális kompetenciák és informatikai szaktudás fejlesztését célzó programok finomhangolása a DESI megállapításai alapján.
Internet-hozzáférés
- Az internet-hozzáférés dimenzióban Magyarország 5 helyet rontott 2020-hoz képest (az összesített pontszám jelentősen a tavalyi alatt maradt). A magyar eredményt leginkább a legalább 100 Mbps feletti, illetve az új komponensként bekerült „legalább 1 Gbps sebességű rendszerek igénybevétele” és (a tavalyi évhez képest ugyan kisebb mértékben, de) az 5G felkészültség javítja, a vezetékes nagy kapacitású hálózatok, illetve az 5G lefedettsége pedig gyengíti.
Internet-hozzáférés |
DESI 2019 érték |
DESI 2020 érték |
DESI 2021 érték |
DESI 2021 érték |
DESI internet-hozzáférés dimenzió (12. hely) |
45,9 |
59,8 |
52,0 |
50,2 |
2a1. Vezetékes szélessáv igénybevétele (Háztartások aránya) |
77% |
82% |
81% |
77% |
2a2. Legalább 100 Mbps szélessáv igénybevétele (Háztartások aránya) |
40% |
51% |
56% |
34% |
2a3. Legalább 1 Gbps sebességű rendszerek igénybevétele (Háztartások aránya) |
n.a. |
9,26% |
13,21% |
1,3% |
2b1. Nagy sebességű szélessávú (NGA) lefedettsége (Háztartások aránya) |
87% |
90% |
89% |
87% |
2b2. Vezetékes nagy kapacitású hálózatok (VHCN) lefedettsége (Háztartások aránya) |
36% |
43% |
49% |
59% |
2c1. 4G lefedettség (Háztartások aránya) |
99,2% |
99,2% |
99,3% |
99,7% |
2c2. 5G felkészültség (A kiosztott spektrum a teljes harmonizált 5G spektrum arányában) |
8% |
60% |
60% |
51% |
2c3. 5G lefedettség (A lakott területek arányában) |
na |
na |
7% |
14% |
2c4. Mobil szélessáv igénybevétele (100 főre jutó előfizetés) |
58% |
69% |
69% |
71% |
2d1. Szélessáv árindex [Eredmény (0 és 100 között)] |
na |
64 |
64 |
69 |
Forrás: DESI (a táblázatokban dőlt betűvel jelöltük a 2021-ben bekerült új indikátorokat)
- A magyar helyezés romlása ebben a dimenzióban elsősorban nem a már eddig is mért indikátorokban történt visszaesésnek tudható be, hanem annak, hogy a tagországok az előző jelentés óta jelentős előrelépést tettek – különösen az ebben a dimenzióban jelentős súlyt képviselő1 5G felkészültség és lefedettség terén.
A Századvég Konjunktúrakutató főbb javaslatai az internet-hozzáférés pillér fejlesztésére
- A vezetékes nagy kapacitású távközlési hálózatok kiépítésének fejlesztéspolitikai (és szükség esetén szabályozási) eszközökkel történő támogatása.
- Az 5G hálózatok építéséhez szükséges spektrumok teljes körű értékesítése és a piaci szereplők ösztönzése az 5G lefedettség növelése érdekében.
- A fejlesztéspolitikai eszközrendszerben (különösen a GINOP és DIMOP Plusz, valamint az RRF) tervezett, a vezetékes és mobil szélessávú hálózatok fejlesztését célzó programok finomhangolása a DESI megállapításai alapján.
Digitális technológiák integráltsága
- A digitális technológiák integráltsága dimenzióban, ami a kkv-k digitális felkészültségének néhány aspektusát mutatja, nem sikerült elmozdulni az utolsó előtti (26.) helyről. Ebben a dimenzióban nincs olyan mutató, amelyben a magyar adatok ne maradnának el esetenként jelentősen az EU-országok átlagához képest (az összesített pontszám valamivel a tavalyi alatt maradt), ráadásul éppen abban a szegmensben (3b), amelyik a legnagyobb súllyal2 esik latba e dimenzió eredményeinek számításakor.
A digitális technológiák integráltsága |
DESI 2019 érték |
DESI 2020 érték |
DESI 2021 érték |
DESI 2021 érték |
DESI üzleti integráltság dimenzió (26. hely) |
24,9 |
25,3 |
23,3 |
37,6 |
3a1. Legalább alapszintű digitális intenzitással rendelkező kkv-k (Kkv-k arányában) |
na |
na |
46% |
60% |
3b1. Elektronikus információcsere (Vállalkozások aránya) |
14% |
14% |
14% |
36% |
3b2. Közösségi média (Vállalkozások aránya) |
15% |
12% |
12% |
23% |
3b3. Big data (Vállalkozások aránya) |
6% |
6% |
7% |
14% |
3b4. Felhőalapú szolgáltatások (Vállalkozások aránya) |
11% |
11% |
17% |
26% |
3b5. Mesterséges intelligencia (Vállalkozások aránya) |
na |
na |
17% |
25% |
3b6. A környezeti fenntarthatóságot szolgáló IKT (IKT-n keresztül megvalósuló, közepes/nagy intenzitású zöld fellépéssel rendelkező vállalkozások arányában) |
na |
na |
65% |
66% |
3b7. E-számlák (Vállalkozások arányában) |
10% |
10% |
13% |
30% |
3c1. Online értékesítő kkv-k (Kkv-k aránya) |
12% |
12% |
13% |
17% |
3c2. E-kereskedelemből származó forgalom (Kkv-k forgalmának aránya) |
9% |
11% |
9% |
12% |
3c3. Határokon átnyúló online értékesítés (Kkv-k aránya) |
5% |
5% |
5% |
8% |
Forrás: DESI (a táblázatokban dőlt betűvel jelöltük a 2021-ben bekerült új indikátorokat)
- A korábbi években is mért mutatószámok közül a belső működésüket elektronikus információcserével támogató (ERP-t használó) vállalkozások arányát tekintve Magyarország a legutolsó az uniós országok között, ahogy a big data (7% vs 14%), a felhőalapú szolgáltatások (17% vs 26%) és az online értékesítő vállalkozások aránya (12% vs 18%) is szignifikánsan az EU átlag alatt marad.
- Az újonnan bevezetett mutatószámok közül a „legalább alapszintű digitális intenzitással rendelkező kkv-k” arányában jelentős a lemaradás (46% vs 60%) – ez a mutató 12 kiválasztott technológia használatát vizsgálja, és az alapszintű digitális intenzitáshoz ezek közül legalább négyet kell használnia egy vállalkozásnak.
- A hazai és az uniós adatok közel azonosak a „környezeti fenntarthatóságot szolgáló IKT” mutató tekintetében, ami a vállalkozások által használt IKT megoldások pozitív környezeti hatásait vizsgálja, az „e-számlák” indikátor pedig az automatikus feldolgozásra alkalmas elektronikus számlákat küldő vállalkozások arányát méri (ez esetben az alacsony számot minden bizonnyal az adatfelvételek időpontjai magyarázhatják elsősorban, hiszen pl. a Századvég felmérése szerint is már a hazai mikrovállalkozásoknak is több mint 60%-a használt e-számla kibocsátására alkalmas szoftvert 2021-ben. Ennek a digitális megoldásnak a népszerűségét elsősorban az adja, hogy az adóhivatal felé való adatszolgáltatási kötelezettséget ma már gyakorlatilag lehetetlen, de legalábbis rendkívül körülményes kézi számlával teljesíteni).
A Századvég Konjunktúrakutató főbb javaslatai a digitális technológiák integráltsága pillér fejlesztésére
- Élményalapú motivációs programok indítása a digitalizációval kapcsolatos percepciók és attitűdök javítása érdekében.
- Digitális tanácsadói rendszer létrehozása a vállalkozások számára.
- A fejlesztéspolitikai eszközrendszerben (GINOP és DIMOP Plusz és RRF) a mikro, kis- és középvállalkozások számára a digitalizációra fordítható források arányának jelentős növelése, valamint az érintett pályázatok ismertségének növelése.
- Adókedvezmény nyújtása a vállalkozások számára a magas technológiai színvonalat képviselő fejlesztések támogatásához.
Digitális közszolgáltatások
- A digitális közszolgáltatások terén Magyarország egy helyet rontott a tavalyi helyezésén (24-ről 25. hely). A hazai eredményeket elsősorban a nyílt hozzáférésű adatok, valamint az idén újonnan beemelt, polgároknak nyújtott digitális közszolgáltatások mutató uniós átlaghoz képesti jelentősen alacsonyabb aránya magyarázza. Ebben a dimenzióban az egyetlen mutatószám, amely az uniós átlag felett van, az e-kormányzati felhasználók arányát jelző indikátor (az összesített pontszám jelentősen a tavalyi alatt maradt).
Digitális közszolgáltatások |
DESI 2019 érték |
DESI 2020 érték |
DESI 2021 érték |
DESI 2021 érték |
DESI Digitális közszolgáltatások dimenzió (25. hely) |
50,7 |
57,8 |
49,2 |
68,1 |
4a1. E-kormányzati szolgáltatások felhasználói (Internethasználók arányában) |
67% |
64% |
70% |
64% |
4a2. Űrlapok automatikus kitöltése (0 és 100 között) |
na |
na |
60 |
63 |
4a3. Polgároknak nyújtott digitális közszolgáltatások (0 és 100 között) |
na |
na |
54 |
75 |
4a4. Vállalkozásoknak nyújtott digitális közszolgáltatások (0 és 100 között) |
na |
na |
76 |
84 |
4a5. Nyílt hozzáférésű adatok (A maximális eredmény %-a) |
n.a. |
na |
34% |
78% |
Forrás: DESI (a táblázatokban dőlt betűvel jelöltük a 2021-ben bekerült új indikátorokat)
A Századvég Konjunktúrakutató főbb javaslatai a digitális közszolgáltatások pillér fejlesztésére
- Az e-ügyintézési szolgáltatások teljes körűen online ügyintézését lehetővé tevő fejlesztések megvalósítása (különös tekintettel a határokon átnyúló fejlesztésekre).
- Az e-ügyintézési szolgáltatások mobil eszközökre történő optimalizálása.
- A fejlesztéspolitikai eszközrendszerben (különösen a GINOP és DIMOP Plusz, valamint az RRF) tervezett, a lakossági és vállalati e-ügyintézési szolgáltatások fejlesztését, felhasználóbarát jellegük erősítését célzó programok finomhangolása a DESI megállapításai alapján.