
Molnár Dániel makrogazdasági elemző, Századvég Konjunktúrakutató Zrt.
Annak, hogy egy légitársaság a költségek és a nyújtott szolgáltatások minimalizálásával a lehető legolcsóbb repülőjegyeket kínálja az utasok számára, van is kereslete, például a turisták szeretnék leszorítani az utazás költségeit, hogy minél több pénzük maradjon a nyaralás tényleges részére, így hajlandók elfogadni az alacsonyabb minőséget is, illetve ezáltal az alacsonyabb jövedelműek is tudnak utazni – magyarázta Molnár Dániel.
Kifejtette: a légitársaság-adó bevezetése nehezíti ezt az üzleti modellt. A rendkívül olcsó jegyek az áthárítással megszűnnek, illetve a fix díjtétel miatt ebben az árkategóriában arányaiban magasabb áremelést érzékelhetnek a fogyasztók. A relatív árkülönbözet így csökken, ami miatt a fogyasztók már más, magasabb minőséget nyújtó légitársaságot választhatnak. Vagyis a forgalom visszaesésén keresztül akkor is csökken a vállalat profitja, ha áthárítja az adót – tette hozzá. Molnár Dániel szót ejtett még arról is, hogy a vállalat kommunikációja szerint most lenne itt az ideje, hogy ezeket a veszteségeket kompenzálják az ismét beinduló nemzetközi turizmus révén.