
Kiszelly Zoltán, a Századvég Politikai Elemzések Központjának igazgatója
Ahogyan korábban Nagy-Britanniában is történt, Magyarországon is pánikvásárlás alakult ki az üzemanyagoknál, amelyhez most decemberben a kőolajnál bevezetett hatvandolláros európai uniós beszerzési ársapka is hozzájárult – mondta lapunknak Kiszelly Zoltán, a Századvég Politikai Elemzések Központjának igazgatója.
Az országos üzemanyaghiány Nagy-Britanniában is ellátási problémákat, a fogyasztói kereslet átmeneti megugrását okozta. Náluk volt egy speciális oka is a pániknak, a sofőrhiány, ami miatt a kutak jelentős köréhez nem tudták kiszállítani az üzemanyagot, ami tovább erősítette a felvásárlási lázat – tette hozzá az elemző.
Kiszelly Zoltán utalt a Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter által kifejtett okokra, miszerint az ársapka akkor fenntartható, ha a Barátság kőolajvezetéken zavartalanul érkezik az olaj, és ezt a finomítók fel is tudják dolgozni. Ám ezen feltételek közül mindkettővel adódtak és adódnak gondok, a százhalombattai finomítóban technikai problémák is jelentkeztek, a Barátság vezetéknél pedig az látszik, hogy a harcokban sérülnek meg fenntartó egységek, és le-leállnak – fogalmazott a politológus.
A Magyarországon kialakult pánikvásárlás kapcsán utalt arra is, hogy a nyár folyamán az OMV schwechati finomítójának leállása miatt a magyar kormány is hozzányúlt a stratégiai tárolókhoz, hogy ne legyen probléma az üzemanyag-ellátással, s segítséget nyújtott az osztrák társaságnak. Az átadott mennyiséget október végéig kellett volna visszaadnia partnerünknek, ám ez még nem történt meg, ami szintén hozzájárult a magyarországi átmeneti benzinhiányhoz.
Mindazonáltak Kiszelly úgy véli, Európa sokadszorra lábon lőtte magát az uniós ársapkával, a hatvandolláros kőolajárral. Jelenleg görög, ciprusi és máltai tartályhajók szállítják a kőolajat Indiába, ahol abból dízelt készítenek, s ugyanezen tartályhajók szállítják az indiai dízelt Európába.