
Ifj. Lomnici Zoltán alkotmányjogász, a Századvég tanácsadója
Tovább dagad a dollárbaloldal sötét kampányfinanszírozási botránya, ugyanis Karácsony Gergely 500 milliós pénzmosási ügyében rendelt el nyomozást a NAV. Milyen jogi és egyéb lehetőségek vannak a NAV kezében az igazság kiderítésére, és mi várható a vizsgálat végén?
Fontos hangsúlyozni, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a vonatkozó 2010-es törvény alapján nyomozó hatósági jogkört gyakorol, a büntetőeljárásról szóló törvényben meghatározottak szerint végzi a bűncselekmények felderítését, valamint szükség esetén a bűncselekményből származó vagyon visszaszerzését, és külön nevesített formában végzi a pénzmosás megakadályozása terén a hatáskörébe utalt feladatokat. Megjegyzendő, hogy az adóhatóságot tényállás-tisztázási kötelezettség terheli, vagyis a megállapításait és – a konkrét ügy kapcsán – azok alapjául szolgáló tényállást a NAV-nak kell tényekkel és bizonyítékokkal alátámasztania, mely nyomozati iratok alapján van jogi lehetősége vádemelés előterjesztésére. A büntetőeljárásról szóló törvény külön nevesíti a NAV szerepét az ún. előkészítő eljárás során adatkérés, adatszolgáltatás kapcsán, illetve több jogszabály így a rendőrségi törvény nevesíti a hatóságok közötti együttműködés formáit például titkos adatgyűjtést illetően.
Mit jelent a pénzmosás, és hogyan büntetendő Magyarországon? Kérdezzük mindezt azért, mert a 99 Mozgalom számlájára készpénzben fizettek be eurót és dollárt is.
A pénzmosást elköveti a Büntető Törvénykönyv érintett tényállása szerint aki a büntetendő cselekményből származó vagyon eredetét, a vagyonon fennálló jogot, a vagyon helyét, ezek változását elfedi vagy elleplezi, azaz – eredményes bizonyítás esetén – lehetséges az, hogy egy adott politikus kampányának finanszírozásába valamilyen bűncselekményből származó pénzt is juttattak. A pénzmosás a Btk. 399. §-a szerint bűntett miatt öt évig terjedő szabadságvesztés, ha a pénzmosást ötvenmillió forintot meg nem haladó értékre követik el. A minősített esetek körében – a vonatkozó pénzösszeg mértékéhez is igazodva – a büntetés két évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés, ha a pénzmosást például különösen nagy értékre (50 millió és 500 millió forint között), illetve adott esetben hivatalos személyként követik el. 500 millió forint feletti elkövetés esetén minden további körülmény nélkül öt évtől tíz évig terjedő szabadságvesztés a büntetési tétel.
Karácsony Gergely a botrány kirobbanása óta különböző magyarázatokkal állt elő, továbbra is sok a megválaszolatlan kérdés. Mi az ügyben a főpolgármester felelőssége?
Ha maradunk a pénzmosás gyanújánál, tehát amikor valamilyen bűncselekményekből származó pénz eredetét megpróbálják eltitkolni vagy elfedni, minden gyanús körülmény, amely indokolttá teszi a pénzek legális eredetére irányuló kérdéseket, hitelt érdemlő tisztázást, magyarázatot igényel. A későbbiekben egy büntetőeljárás célja az adott személy vagy személyek esetleges büntetőjogi felelősségéről szóló döntés, így a konkrét esetben az, hogy valaki vagy valakik súlyos gazdasági bűncselekmény (esetlegesen pénzmosás, költségvetési csalás) voltak-e.