Nem kell félteni a magyar turizmust!


MTI 2015. szeptember 21.

Nem kell félteni a magyar turizmus bővülését a menekültválság miatt a Századvég Gazdaságkutató Zrt. szerint. A cég az MTI-nek kedden megküldött elemzésében arra hívta fel a figyelmet, hogy egyértelmű a kapcsolat a turizmus fejlődése és a gazdasági növekedés között.

A Századvég utalt arra, hogy a turisztikai ágazatból érkező kiváló hírek ellenére a laikusok és a turizmus szakértői közül is többen aggodalmukat fejezték ki a menekültválság következményeivel kapcsolatban. Csakhogy - írták - a Magyarországra látogatók nagy része a közösségi médiából szerzi utazás előtti információit, a már itt tartózkodó turisták pedig nemigen szembesülnek a migránsok problémájával.

A közleményben idézték a gazdaságkutató cég szakértőjét, aki szerint a nemzetközi sajtó híreinek lemondott hotelszobákra és lassuló GDP-re való konvertálása inkább a pánikkeltés kategóriájába tartozik. A szakértő arra hívta fel a figyelmet, hogy a menekültválság hírei mellett szinte elsikkadtak az elmúlt hetek turizmussal kapcsolatos pozitív adatai. Ezek között említette az UNWTO (United Nations World Tourism Organization) legfrissebb statisztikáját, amely szerint Magyarország a nemzetközi turizmus növekedésében világviszonylatban a második helyet szerezte meg az idei év első felében.

Hozzátette azt is: nemrég jelentek meg az adatok a szállodák árbevételének jelentős növekedéséről, júliusban pedig először lépte át az egymilliót a ferihegyi repülőtér forgalma. A Századvég szerint egyértelmű a kapcsolat a turizmus fejlődése és a gazdasági növekedés között, amit jól mutat, hogy az előző év azonos időszakához képest júliusban 12 százalékkal nőtt a külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma, 4,7 százalékkal javult a szállodák szobakihasználtsága, csaknem 20 százalékkal bővült a szállásdíjból és 12 százalékkal a vendéglátásból származó jövedelem.

Az elemzésben az olvasható: a félelem leginkább abból adódik, hogy ha Magyarország negatív fényben tűnik fel a külföldi médiában, akkor ez a növekedés meg fog torpanni. Ezzel összefüggésben kitértek arra: a turizmus tendenciáinak előrejelzése nagyon összetett feladat, mert az egyéni motivációk közül még a negatívak is közrejátszhatnak abban, hogy a turista mégis az utazás mellett dönt. Ezt szokták katasztrófaturizmusnak nevezni - jegyezte meg a szakértő.

Szerinte ennek ellenére nem szabad figyelmen kívül hagyni az országszintű turizmuspromóció fontosságát. Az a tény, hogy a Turizmus Zrt. imázsfilmje a Turisztikai Világszervezet versenyén a legjobb európai spot díját nyerte el, jól mutatja, hogy az állami oldal mindent meg is próbál ezen a területen - közölte.

A Századvég ugyanakkor arra is figyelmeztetett, hogy az idelátogató turisták már alaposan tájékozódnak a közösségi oldalakon, ezen a területen pedig szinte mérhetetlen az országpromóció eredménye. Itt a személyes tapasztalatok megosztása a döntő, ez viszont azért nem ad komoly okot az aggodalomra, mert a menekültválsággal kapcsolatos problémákkal a már Magyarországon szabadidejüket töltő turisták nem találkoznak közvetlenül - áll a közleményben.

 

Magyar Demokrata - 2015. 09. 30. (32,33. oldal)

Quo vadis turizmus?

A legfrissebb adatok szerint szárnyal a magyar turizmus, ám a szakemberek egybehangzó véleménye, hogy a migránsügy kapcsán hazánkról megjelenő negatív, sokszor hamis hírek véget vethetnek az ágazat virágzásának. A Demokrata annak járt utána, hogyan hat a ki- és beutazásokra a bevándorlók hónapok óta tartó áradata, illetve az ezzel kapcsolatos nemzetközi médiavisszhang.

Századvég Gazdaságkutató Zrt. nemrégiben közreadott egy elemzést, amelyben az áll, hogy a turisztikai ágazatból érkező kiváló hírek ellenére a turizmus szakértői közül többen aggodalmukat fejezték ki a migránsválság következményeivel kapcsolatban. A legtöbben attól tartanak, hogy mivel a Magyarországra látogatók nagy része a közösségi médiából szerzi hazánkkal kapcsolatos információit, az ott megjelenő híradások, esetleges manipulált képsorok elriaszthatják őket az utazástól. Tény, hogy mostanában a nemzetközi média is csak a bevándorlással kapcsolatban említi meg Magyarországot, az elmúlt hetek turizmussal kapcsolatos pozitív híreit figyelmen kívül hagyják.

A szakmabeliek nyugtalansága tehát nem alaptalan. Ezt támasztotta alá a Magyar Idők egyik múlt heti lapszámában megjelent cikk, amelyben arról írtak, hogy a szállodaipari szereplők legfrissebb tapasztalatai alapján a pályaudvarok környékén, a migránsok útvonalai mentén, a Budapesten és egyes vidéki régiókban lévő hotelekben is csökkent a foglalások száma. Niklai Ákos, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elnökének véleménye szerint a vonatközlekedés vagy a határátkelési lehetőségek változásai sokakat elbizonytalanítanak az ideutazásban, de főként az országról megjelent pánikkeltő beszámolók miatt érkeznek lemondások, illetve ezek miatt mérsékeltebb a vártnál az őszi, téli lehetőségek iránti érdeklődés.

 A szallas.hu szállásfoglaló weboldal ügyvezető igazgatója is hasonló tapasztalatokról számolt be lapunknak.

 – Azokat a magyar turistákat, akik belföldön szeretnének kirándulni, nem befolyásolja a kialakult helyzet. A déli határ mentén lévő régiókban érzékelhető némi visszaesés a foglalások számát tekintve, de ez sem jelentős. A beutazásokkal kapcsolatban már más a helyzet. A migránsáradat által érintett országokból most jóval kevesebben látogatnak hazánkba, de a helyzet fordítva is igaz. Horvátország egy kicsit kilóg a sorból, ott azért esett vissza a turistahullám, mert vége a nyárnak – mondja Szigetvári József.

 Az ügyvezető igazgató szerint ha egy ország hírneve romlik, az összefüggésben lehet a beutazó forgalom csökkenésével, ám ez egy nagyon lassú folyamat, ami most még hazánkban sem túlzottan érzékelhető. – Ami nekünk jelenleg a legnagyobb problémát okozza, hogy az utóbbi időben weboldalunkat az embercsempészek is előszeretettel használják. Naponta több tucatszor fordul elő, hogy szobát foglalnak a migránsok részére, bízva abba, hogy az általunk megküldött visszaigazoló dokumentum segítséget nyújt majd a határon való átkelésben. Ezeket az eseteket mindig jelentjük a konzuli hivataloknak, illetve tájékoztatjuk az érintett szállodákat is, hogy számítsanak rá, a szóban forgó vendégek sosem fognak megérkezni hozzájuk.

 A migránsválság nemcsak a magyar turizmusra hat negatívan, hanem a szomszédainkéra is. Ezt támasztják alá egy fővárosi és egy vidéki utazási iroda vezetői. – A kialakult helyzet bizonytalanságot kelt a magyar turistákban, valószínűleg most többször átgondolják, útra keljenek-e külföldre vagy sem. Mi folyamatosan tartjuk a kapcsolatot az illetékes hatóságokkal, hogy friss és megnyugtató információkkal tudjunk szolgálni utasaink számára, de ennek ellenére sajnos vannak, akik lemondják foglalásukat – mondja Budai András, a Misszió Tours referense.

 Szerencsére még nem kellett visszamondaniuk egyetlen utat sem, és bíznak benne, hogy erre nem is lesz szükség.

 – Ugyanakkor az ideiglenes határellenőrzés bevezetése, amiről mi is azt gondoljuk, hogy szükséges, gyakran lelassítja az utazást és kiszámíthatatlanná teszi a meghirdetett programot. A helyzet napról napra, sőt óráról órára változik, így amennyiben szükségesnek találjuk, akár útközben is módosítjuk a tervezett útvonalat. Igyekszünk elkerülni a nagy forgalmú és a bevándorlók által kiemelten érintett határátkelőket.

 Utasaink szerencsére megértőek, hiszen ők is látják a helyzet súlyosságát. Az utazások során, egy-egy városban nem szoktunk illegális bevándorlókkal találkozni, szerencsére a történelmi nevezetességek, természeti látnivalók környékét legtöbbször elkerülik.

 Egy budapesti utazási iroda vezetője hasonlóan nyilatkozik. A neve elhallgatását kérő hölgy azt mondja, utasaik egy része kifejezetten megrémült ettől az új helyzettől, nagyon sok telefonhívás és levél érkezik hozzájuk mostanában.

 – A legtöbb érdeklődő arra kíváncsi, elindítjuk-e a buszt, amire helyet foglalt, és ha igen, tudjuk-e garantálni az ő személyes biztonságát. Én erre azt szoktam felelni, hogy ez nem a mi feladatunk, hanem a határőröké, rendőröké, katonáké, akik mindent megtesznek a cél érdekében.

Nekünk az a dolgunk, hogy úgy szervezzünk utazást, hogy az a legkevesebb kellemetlenséggel járjon. Napi kapcsolatban vagyunk a hatóságokkal, és külföldön is vannak kapcsolataink, így könnyen szerzünk információt az éppen aktuális helyzetről. Az autópálya-felügyelettel például minden indulás előtt felvesszük a kapcsolatot, az idegenvezetőink pedig az út során is folyamatos tájékoztatást kapnak, ők jogosultak arra, hogy szükség esetén módosítsák az útvonalat.

 Legtöbbször a határellenőrzés újbóli bevezetése miatt kialakuló torlódások okoznak problémát. Minden igyekezet ellenére volt már, aki a migránsáradatra való hivatkozással lemondta októberi, Németországba szóló foglalását, hiába próbálták meggyőzni, hogy a migránsokat nem a bajor kastélyokban szállásolják el.

A fenti példa jó bizonyíték arra, hogy napjainkban milyen fontos a hatékony országpromóció. Magyarország pozitív imázsának megőrzésében a turisztikai ágazat főszereplőinek óriási felelősségük van. Az érintett szervezetek minden eszközt igyekeznek megragadni a cél érdekében. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke a minap azt mondta, javasolni fogják a területet felügyelő Nemzetgazdasági Minisztériumnak, illetve a nemzeti marketinget irányító Magyar Turizmus Zrt.-nek egy közös, nemzetközi médiakampány elindítását, ha súlyosabb mértékben jelentkezne a turizmusban a migránsügy miatti visszaesés. Persze az érintettek eddig sem tétlenkedtek: már elkészült egy angol nyelvű portál (www.friendlyhungary.com), ami világos és valósághű képet ad 2015 Magyarországáról. Hitelességét az biztosítja, hogy jellemzően az ide látogató külföldi és magyar turisták által frissen feltöltött, publikus képekből közöl válogatást.  Jó szolgálatot tesz az az új országimázsfilm is, ami nemzetközi díjakat nyert el nemrégiben. A videót a HG360 Reklámügynökség készítette a Turisztikai Világszervezet 21. közgyűlésén tartott megmérettetésre, amelyre 51 tagállam nevezett. A győztes alkotás Magyarország vonzó, változatos arcát bemutatva minden bizonnyal sokakban eloszlatja majd a hazánkkal kapcsolatos hamis sztereotípiákat. Emellett abban is reménykedhetünk, hogy az innen hazatérő külföldiek személyes tapasztalataikkal öregbítik majd Magyarország hírnevét.