Évről évre markánsan nő hazánkban a mobilinternet-felhasználók száma mind a lakossági, mind a vállalati felhasználók körében, közülük pedig egyre többen térnek át az 5G-technológia használatára. A korábban számos negatív hiedelem által övezett 5G társadalmi megítélése is számottevően javult az elmúlt években, a felhasználók döntő többségben semleges vagy kedvező benyomásokról számoltak be – derült ki a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Digitális Üzletága által 2024 első félévében végzett kutatásból.

 

A technológia rohamos fejlődése, a digitális megoldások dinamikus térnyerése, illetve a lakossági és üzleti felhasználók számának folyamatos bővülése nélkülözhetetlenné teszi a nagy adatátviteli képességű és magas rendelkezésre állású vezetékes és mobil távközlési hálózatok folyamatos és nagy megbízhatóságú elérhetőségét. Noha az elmúlt évek nem igazolták vissza teljeskörűen az 5. generációs mobiltechnológia lendületes térnyeréséhez fűzött szakértői várakozásokat, a releváns nemzetközi kutatások számos tényezőt (pl. új technológiák megjelenése, felhasználók számának bővülése) azonosítottak, amelyek az 5G-előfizetések és -megoldások robbanásszerű bővüléséhez vezethetnek.

Egy, az 5G-technológiával kapcsolatos átfogó kutatás részeként 2024 első negyedévében a hazai lakosság és vállalatok körében közvélemény-kutatást készítettünk annak érdekében, hogy feltérképezzük az érintettek 5G-használattal kapcsolatos attitűdjeit, véleményét.

1. Lakossági kutatás

A lakossági kutatás felszínre hozta, hogy a megkérdezettek döntő többsége rendelkezik okostelefonnal, és 10-ből 9-en magán és/vagy céges mobilinternet-előfizetéssel is, akiknek közel háromnegyede aktívan használja előfizetését. A mobilinternet-előfizetések (akár lakossági, akár vállalati) 37 százaléka mellé már korlátlan adatcsomag társul, emellett a magánelőfizetések közel fele, a cégesek pedig több mint fele biztosít a felhasználók számára legalább 10 GB adatforgalmi keretet.

A válaszadók szerint az 5G-technológia terjedése szempontjából nem jelent érdemi korlátozó tényezőt a lefedettség jelenlegi szintje, ahogy a mobilinternetelőfizetések és az 5G-képes készülékek ára sem jelent érdemi szűk keresztmetszetet.

Az 5G további térnyerését ugyanakkor erőteljesen visszafogják a kutatás eredményeként kirajzolódó felhasználói szokások, hiszen az okostelefonjukon internetezők körében a legnépszerűbb szolgáltatások továbbra is azok (pl. e-mailezés, hírek keresése, közösségi oldalak böngészése, csetelés), amelyek jelenleg még nem igénylik az 5G alapvető képességeit (pl. az alacsony késleltetési idő, vagy a nagy sávszélesség).

Az 5G terjedését akadályozó további tényező, hogy a többség számára alapvetően érdektelen, hogy készüléke milyen generációs mobiltechnológiát használ; a lényeg, hogy a sávszélesség és a lefedettség megfelelő legyen.

Ezt támasztja alá az is, hogy új okostelefon vásárlásakor az egyik legkevésbé fontos tulajdonság az 5G-képesség megléte, és a hangsúly sokkal inkább az adatbiztonságra, a megbízhatóságra, a várható élettartamra és az akkumulátoridőre helyeződik.

Az 5G-hez társítható előnyös tulajdonságok sem szerepelnek a lakosság mobilinternet-szolgáltatásokkal összefüggő elvárásainak homlokterében, a hangsúlyt az érintettek sokkal inkább a szolgáltatói megbízhatóságra, a hálózati lefedettségre, a hálózat- és adatbiztonságra, valamint a szolgáltatáscsomagok árára helyezték.

Az empirikus kutatás eredményei alapján a lakosság adatbiztonsági, környezeti, illetve egészségügyi szempontból sem tartja kockázatosnak az 5G-technológiát, emellett a többség véleménye szerint az 5G-szolgáltatás 2–3 éven belül sokkal több lehetőséget fog kínálni, mint a 4G. A válaszadók összességében semleges (40 százalék), vagy kedvező (47 százalék) benyomásokkal rendelkeznek az 5G-t illetően.

A kutatás eredményei alapján az 5G iránti lakossági kereslet a jelenlegi használati minták alapján legfeljebb a felhasználók 15–35 százalékánál jelentkezhet igényként (elsősorban filmek és sorozatok online megtekintése, online játékok használata, videó streaming szolgáltatások, otthoni tanulás és munkavégzés céljából).

2. Vállalati kutatás

A lakossági felmérés eredményeihez hasonlóan a hazai kis- és középvállalkozások döntő többsége is rendelkezik alapvető digitális eszközökkel (laptop, PC, okostelefon), 79–84 százalék pedig 5G-képes eszköz meglétéről is beszámolt.

Szinte minden válaszadó rendelkezik valamilyen típusú vezeték nélküli adatátviteli megoldással is, 10-ből 9 vállalkozás pedig vezetékes szélessávú kapcsolattal is.

A valamilyen (vezetékes vagy vezeték nélküli) adatátviteli megoldások közül a vállalkozások leggyakrabban irodai WIFI-hálózatot (89 százalék), illetve ehhez kapcsolódó vezetékes internet-előfizetést (88 százalék) használnak, az érintettek több mint háromnegyede (79 százalék) 4G- és közel kétharmaduk (61 százalék) 5G-mobilinternet-előfizetéssel is rendelkezik.

Felmérésünk szerint jelenleg számos olyan tényező azonosítható még a hazai 5G piacon, amely a technológia lendületes térnyerését hátráltatja a hazai vállalatok körében. Ezek között is kiemelkedik az 5G képességeit kihasználni képes digitális megoldások (pl. IoT, ipari robotok, autonóm/önvezető járművek, AR/VR) alacsony penetrációja, ahogy – paradox módon – az is lassítja a technológia terjedését, hogy a megkérdezett vállalkozások zöme elégedett a meglévő vezetékes előfizetésével, és nem tervez 5G-re váltani. Az sem kedvez e technológia további felfutásának, hogy az 5G-től távolmaradók közül 10-ből 8-an nyilatkoztak úgy, hogy számukra elég a mostani vezeték nélküli szolgáltatás, illetve 10-ből 6-an hivatkoztak arra is, hogy nincs olyan eszközük, amelyhez szükségük volna e technológia használatára.

Nem támogatja az 5G további előretörését az sem, hogy a vállalkozások vezeték nélküli adatátviteli szolgáltatásokkal kapcsolatos legfontosabb elvárásai között sem szerepelnek a frontvonalban az 5G-hez társítható elvárások (pl. alacsony késleltetés, magas sebességnél is stabil kapcsolat, magas eszközsűrűség).

Az 5G jövőbeni elterjedése szempontjából ugyanakkor üdvözlendő, hogy a megkérdezett vállalkozások döntő többsége szerint az 5G-szolgáltatás 2–3 éven belül sokkal több lehetőséget fog kínálni, mint amennyi jelenleg elérhető. A válaszadók közel fele úgy gondolja, az önvezető autók terjedése fogja elhozni az 5G számára a várva várt áttörést.

• Módszertan

1. Primer kvantitatív lakossági kutatás

  • Mintavételi időszak: 2024. február 29. – 2024. március 27.
  • Minta: okostelefonnal rendelkező és rendszeresen internetező felnőtt korú magyar lakosság
  • Mintaméret: 1001 fő
  • Módszertan: CATI (Computer Assisted Telephone Interview)
    • Hibahatár: +/– 3,10 százalékpont

2. Primer kvantitatív vállalati kutatás

  • Mintavételi időszak: 2024. február 29. – 2024. március 27.
  • Minta: hazai vállalkozások
  • Mintaméret: 500 darab; 400 véletlenszerűen és 100, a kutatás témájához illeszkedően, célzottan kiválasztott, 10 főnél többet foglalkoztató feldolgozóipari vállalat
  • Módszertan: CATI (Computer Assisted Telephone Interview)