Átverés Magyar Péter energiapolitikája
Brüsszel a REPowerEU csomag keretében végleg kitiltaná az orosz energiahordozókat az EU-ból. A célkitűzés az Európai Bizottság legmagasabb prioritású törekvései közé tartozik: Ursula von der Leyen szerint a közösségnek Ukrajnát – az ország felfegyverzése és gyorsított csatlakozása mellett – az Oroszországból érkező energia teljes megszakításával is támogatnia kell. Az intézkedés óriási költségekkel járna, és megosztja a tagállamokat (Magyarország és Szlovákia mellett Franciaország és Belgium is kritikát fogalmazott meg), de Brüsszel mégis ragaszkodik a megvalósításához. Sőt, Ursula von der Leyen az USA-val kötött kereskedelmi megállapodása részeként, az EU nevében, már nagymennyiségű amerikai LNG beszerzésére is kötelezettséget vállalt.
A Tisza Párt vezetője, Magyar Péter augusztus 20-i beszédében csatlakozott a brüsszeli törekvéshez, és bejelentette: kormányra kerülése esetén energiapolitikáját az orosz energiafüggőség megszüntetésére építené. Az ígéret önállósággal kecsegtet, de valójában nagyobb függéshez és drasztikus áremelkedéshez vezet. Az európai energiapiac elmúlt évei bizonyították, hogy az orosz beszállítók szankcionálása drágább és bizonytalanabb ellátást eredményez. A kínálat mesterséges szűkítésével ugyanis az árak megemelkednek, az eladók piaci ereje megnő, ami újabb (elsősorban amerikai) függési viszonyt teremt. Az orosz energia tiltása tehát tévút; a függőséget célszerű inkább diverzifikációval csökkenteni, azaz a lehető legtöbb (orosz, amerikai vagy egyéb) beszállítónak megteremteni a piacra lépés lehetőségét. A növekvő kínálat javítja a versenyt, ami egyszerre csökkenti az árakat és a függőséget.
A Tisza Párt intézkedése drasztikusan megemelné a magyar családok áram- és gázszámláit
A kereskedelmi kapcsolatok visszaesése ellenére az Európai Unió továbbra is jelentős mennyiségű orosz energiahordozót vásárol. A volumen kiesése várhatóan egy, a 2022-eshez hasonló léptékű kínálati sokkot jelentene, ami – a korábbi évekhez hasonlóan – árrobbanást, majd magasabb átlagárszintet idézne elő az európai gáz- és villamosenergia-piacon egyaránt. A drágulás olyan mértékben növelné a rezsicsökkentési program költségvetési forrásigényét, ami a rendszert fenntarthatatlanná tenné,[1] és a magyar családoknak a megemelkedett piaci árakat kellene fizetniük.
Az új díjak jelentősen meghaladnák a hatályos, hatóságilag szabályozott árszinteket. A lakossági áramszámlák 3,6-szeresükre, a gázszámlák pedig 3,5-szeresükre növekednének. Egy átlagos magyar család jelenleg havi 6 564 forintot fizet áramért és 9 906 forintot gázért, azaz a teljes energiaköltsége 16 470 forint. Az orosz energia tiltásával és a rezsicsökkentési program megszüntetésével ez 59 ezer forintra növekedne, ami havonta 43 ezer, évente pedig 510 ezer forintos többletkiadást jelentene.
A fenti számítások nyilvánosan elérhető hazai és nemzetközi intézmények adatait felhasználva készültek. A gázimport mennyiségéhez az éves földgázmérleg 2024-es adatait vettük alapul. [2] A holland gáztőzsdei (TTF) árak növekedéshez a keresleti árrugalmasságot Erias & Iglesias 2022-es publikációja [3] alapján számítottuk ki, az orosz gáz jelenlegi 19 százalékos [4] részesedésének megszűnését feltételezve. A lakossági fogyasztói árat az MVM hivatalos honlapjáról vettük. [5] A gázárnövekedés lakossági árakban jelentkező hatásának becsléséhez meg kell határozni a gázárak energiarészarányát (adók, járulékok, rendszerhasználati díj stb. nélküli ár), melyet közvetlenül érint a TTF árváltozása. Ez az Eurostaton elérhető adatok alapján 2024-ben 40,97 százalék volt. [6]A jelenlegi TTF-gázárakon (34,7 euró/MWh) számítva a lakossági fogyasztói ár a kétszeresére emelkedne (számolva az áfa-rész arányos növekményével is). A kétszeres TTF-árnövekedés a lakossági rezsiárakban összességében – a gázárarányt figyelembe véve – 76,1 százalékos emelkedést jelent a jelenlegi tőzsdei áralapú szolgáltatáshoz képest, míg hozzávetőlegesen három és félszeres emelkedést a rezsicsökkentett értékhez mérten. Egy átlagos háztartás éves fogyasztását a MEKH által közzétett átlagfogyasztás érték alapján [7]1162 m3/évben határoztuk meg.
Az elektromos áram esetében a HUPX áramtőzsde éves átlagárainak [8] felhasználásával (2015-2020) bázisárat határoztunk meg, majd az energiaválság kitörését követő extrém kilengést követő időszak utáni 2024-es átlagár alapján meghatároztuk a keresleti árrugalmasságot. A lakossági fogyasztói árat az MVM hivatalos honlapjáról vettük. [9] Az elektromos áram árának a lakossági fogyasztásban megjelenő hatásának becsléséhez megállapítottuk az energiaár részarányát a fogyasztási áramban (adók, járulékok, rendszerhasználati díj stb. nélküli ár), melyet közvetlenül érint a tőzsdei ár változása. Ez az Eurostaton elérhető adatok alapján 2024-ben 24,89 százalék volt. [10] A számított 2,3-szeres növekedés következtében a hazai háztartások kiadásai mintegy három és félszeresükre emelkednének a rezsicsökkentett értékhez képest. Egy átlagos háztartás éves fogyasztását az MVM Next által közzétett átlagfogyasztás érték alapján [11] 2188 kWh-ban határoztuk meg.
[1] Magyar Péter a magyar rezsicsökkentési programot több alkalommal is erősen kritizálta, így vélhetően a jelenlegi piaci árkörnyezetben is megszüntetné.
[2] MEKH (2025): Éves Földgázmérleg (2014-2024). mekh.hu. Elérhető: Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
[3] Antonio F. Erias, Emma M. Iglesias (2022). Price and income elasticity of natural gas demand in Europe and the effects of lockdowns due to Covid-19. Energy Strategy Reviews, Volume 44, ISSN 2211-467X, https://doi.org/10.1016/j.esr.2022.100945.
[4] European Commission (2025). Roadmap to fully end EU dependency on Russian energy. commission.europa.eu, Link: Roadmap to fully end EU dependency on Russian energy – European Commission
[5] MVM Next (2025). Gázdíjak 2023. október 1-től. mvmnext.hu, MVM – földgáz
[6] Lásd: Eurostat (2025). Gas prices components for household consumers – annual data. https://doi.org/10.2908/NRG_PC_202_C
[7] MEKH (2025). Nemzetközi árösszehasonlítás 2025. július. mekh.hu. Elérhető: Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal
[8] HUPX (2025). Éves jelentések. hupx.hu, elérhető: HUPX
[9] MVM Next (2025). Lakossági egyetemes szolgáltatói árak. mvmnext.hu, Elérhető: MVM Next
[10] Eurostat (2025). Electricity prices components for household consumers – annual data (from 2007 onwards)[nrg_pc_204_c]
[11] MVM Next (2025). Átlagos éves fogyasztás. mvmnext.hu, Elérhető: MVM Next.