Az önkormányzati együttműködések elmúlt évtizedben összegyűlt tapasztalatait vizsgálta meg a Századvég Konjunktúrakutató Zrt. Gazdaságfejlesztési Üzletága 2024 harmadik negyedévében.
A kutatásból többek között kiderül, hogy milyen mozgatórugói vannak, és milyen gazdasági, településfejlesztési, esetleg demográfiai hatásai lehetnek azoknak az önkormányzati együttműködéseknek, ahol partnerség alakul a településhatárokon túl.
Elemzésünk fő fókuszát a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvényben nevesített két fő együttműködési eszköz, az önkormányzati társulások és a közös önkormányzati hivatalok vizsgálata jelentette.
Önkormányzati társulások
A 2023. január 1-jei adatok szerint 898 db önkormányzati társulás működik Magyarországon, és mindössze 43 olyan települési (vagy kerületi) önkormányzat ismert a 3178-ból, amely nem része egyetlen társulásnak sem. Egyszerre igaz, hogy a települések többsége több társulásban is részt vesz, és az is, hogy a létező társulások többsége többféle feladatot is ellát. A társulások által ellátott feladatok közül kiemelkedik a szociális, az oktatási, a településfejlesztési és a környezetvédelmi együttműködések csoportja. Konkrét feladatra lebontva kifejezetten jellemző például az óvodai nevelés, az idősek nappali ellátása, a közétkeztetés, az egészségügyi ellátás, a család- és gyermekvédelem, a hulladékkezelés és a szennyvízkezelés társulásban történő ellátása. Jelentős motiváló tényező a méretgazdaságosság, valamint a nagyobb élőmunka-igényű önkormányzati feladatok ellátása. A társulások esetében az elmúlt évtizedekben egyértelműen sikeres módszernek bizonyult az alulról felfelé irányuló organikus fejlődés. Területi kiterjedésük rendkívül változó, több száz települést átfogó regionális társulásoktól a korábbi körjegyzőségi kapcsolatokon keresztül egészen az ad hoc pályázati együttműködésekig terjed az egyes társulások szerveződési logikája. A társulások vizsgálata valójában nem ad teljes képet a más önkormányzat bevonásával történő feladatellátásokról, mert sok esetben az önkormányzat nem társulásban, hanem feladatellátási szerződéssel biztosítja azon közszolgáltatásokat, amelyeket nem saját intézményekkel lát el.
Közös önkormányzati hivatalok
A 2010-es években jelentős közigazgatási reform került végrehajtásra, amely számos, az önkormányzati együttműködések szabályozására vonatkozó változást eredményezett. A kisebb települések számára addig a körjegyzőség intézménye kínált lehetőséget közös igazgatási keretek kialakítására – ezek tagtelepülései közé hozzávetőlegesen az önkormányzatok harmada (1181 önkormányzat) tartozott 2010-ben. A közös önkormányzati hivatalok intézményének bevezetését követően 2013-ban 545 település tartott fenn saját, önálló hivatalt és 749 közös hivatal alakult. Összesen 2632 település vett részt ekkor közös önkormányzati hivatalban. A körjegyzőségek szerepét a legtöbb szempontból felváltó közös önkormányzati hivatalokban részt vevő települések száma 2023-ra ezzel szemben már meghaladta az 1900-at.
Az önkormányzati választásokat követően az önkormányzatoknak lehetőségük nyílik újra dönteni arról, hogy mely településekkel közösen kívánnak hivatalt fenntartani (illetve amennyiben népességük azt megengedi, esetlegesen önálló hivatalra váltani). A 2019-es a választásokat követően is újrarendezték a helyhatóságok a közös önkormányzati hivatali együttműködéseket. Ez az önálló önkormányzati hivatalok számának enyhe növekedéséhez vezetett – 553 lett –, míg a közös hivatalok száma 712-re csökkent.
A közös hivatali partnerválasztás többnyire a korábbi körjegyzőségeken alapul a jelenben is, a válaszadók 40 százaléka ezt említette elsődleges motivációként. A szomszédságot és a jó közlekedési és településközi kapcsolatokat a harmaduk emelte ki, míg a korábbi együttműködések kicsit több, mint ötödük esetében hatnak ösztönző erőként. A kényszerűséget, szükségességet 17 százalékuk jelölte meg, míg a kormányhivatal általi kijelölés volt a legkevésbé gyakori indoka a közös hivatal kialakításának.
A közös hivatalok működésének különböző elemeire, gyakorlataira is rákérdeztünk. A felmérés alapján megállapítható, hogy az esetek döntő többségében (71 százalék) nem jellemző a konfliktusok kialakulása, mindössze a közös hivatalt fenntartók 9 százaléka számolt be konfliktusról.
Arról a kérdésről, hogy kinek jövedelmezőbb a közös hivatal fenntartása, megoszlanak a vélemények attól függően, ki milyen pozíciót foglal el a közös hivatalban. A nem székhelyek 45 százaléka úgy véli, a székhelytelepülések járnak jobban az igazgatási együttműködésnek köszönhetően, míg a székhelyek csupán 5 százaléka gondolja ezt magáról, közel egyharmaduk szerint inkább a nem székhelytelepülések járnak jobban. A székhelyek inkább arról vannak meggyőződve, hogy minden részt vevő fél számára előnyös ez a kapcsolat (41 százalék), míg a nem székhelytelepülések 30 százaléka gondolja így. Alacsony volt azok aránya, akik szkeptikusan állnak a kérdéshez és úgy gondolják, hogy egyik fél sem nyer a közös hivatalban.
Az egyes települések észlelésében nem lehet igazságot tenni, vizsgálható azonban az egyes (akár közös, akár önálló) önkormányzati hivatalok egy lakosra eső működési költsége, amiből egyértelműen kirajzolódik a méretgazdaságosság érvényesülése: minél több embert lát el egy adott hivatal, annál olcsóbb a működése.
Az igazgatási együttműködések (azaz a közös önkormányzati hivatalok) elsősorban ügyintézési szempontból érdekesek a helyben élők számára. Az igénybevevők szempontjából viszont furcsa kettősség rajzolódik ki: minél nagyobb népességet fed le egy közös hivatal, annál nagyobb esély van arra, hogy megfelelő kompetenciák és megfelelő kapacitás áll rendelkezésre; azonban annál kisebb az esély arra, hogy mindezek a kapacitások könnyen elérhetőek legyenek. Az ügyfeleknek tehát egyszerre lehet érdeke a hivatali működés nagyobb egységekbe szervezése, illetve azok elérhetőségének javítása.
Az elemzés meglévő hazai és nemzetközi szakirodalmak másodelemzésére, részben önkormányzatok kérdőíves megkeresésére, részben az önkormányzatok éves pénzügyi beszámolóinak adataira, részben pedig feladatellátási társulások és közös önkormányzati hivatalok interjúalapú, esettanulmány-jellegű vizsgálatára épült.