Januári ülésén a jegybank Monetáris Tanácsa az előző hónaphoz hasonlóan tovább csökkentette az irányadó és az alapkamatát is. Ennek köszönhetően jelenleg az alapkamat (és az irányadó kamat is) hazánkban, 75 bázispontos csökkentéssel, 10,00 százalékon áll.
A kiskereskedelmi üzletek forgalma novemberben a nyers és a naptárhatással tisztított adatok alapján 5,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Ezen belül az élelmiszer és élelmiszer jellegű vegyes kereskedelem 0,6 százalékkal, míg a nem élelmiszertermék jellegű kereskedelem 3,9 százalékkal csökkent. Az üzemanyagtöltő állomások forgalmi volumene a többi főcsoportot jelentősen meghaladva, 21,4 százalékkal esett vissza.
2024. január hónapban a magyar gazdaság aktuális állapotáról visszajelzést nyújtó SZIGMA CI indikátor 2023. december hónapig mért értéke –0,061 indexérték volt, ami gyengébb az előző hónapban számított értéknél, mivel előző hónapban már trendérték feletti növekedést jelzett a mutató. A magyar gazdaság növekedési üteme jelenlegi adatok alapján megtorpant és a trendérték alatt stagnál.
A másik mutató, a SZIGMA LEAD – amely egy rövid távú, a magyar gazdaság jövőjére vonatkozó előrejelző indikátor – a magyar gazdaság növekedési ütemében egy lassuló, fokozatosan csökkenő pályát jelez előre.
A továbbra is magasabb, de csökkenő kamat- és inflációs környezetben folytatódott a trend, amely szerint a lakosság inkább az infláció feletti hozamot nyújtó prémium magyar állampapírokat részesíti előnyben a fix hozamúval szemben.
Átlagosan 1,0%-kal csökkent a tartós fogyasztási cikkek ára decemberben
A tartós fogyasztási cikkek átlagosan 1,0 százalékos árcsökkenése jelentős javulást jelent az előző időszakhoz képest, amelyben a szigorú monetáris politika mellett többek között a tartósan alacsonyabbá váló nyersanyagárak, az ismételten egyre hatékonyabban működő ellátási láncok, a visszaeső kereslet és az előző év azonos időszakához viszonyítva jelentősen erősebb forintárfolyam is jelentős szerepet játszik. Amennyiben megvizsgáljuk a főcsoportot, átlag feletti mértékben nőtt többek között a konyha és egyéb bútorok (7,0 százalék), a motorkerékpár (9,6 százalék), valamint a rádió (7,0 százalék) ára is. A tartós fogyasztási cikkek inflációját mérsékli a televíziókat érintő 3,0 százalékos, illetve a számítógépeknél, fényképezőgépeknél, és telefonkészülékeknél látható 1,4 százalékos árcsökkenés. Fontos még kiemelni a használtautók esetében tapasztalt javuló tendenciát is: decemberben már az egy évvel korábbi értékhez viszonyítva 10,3 százalékkal kevesebbet kell fizetni a használt személygépjárművekért, ami a magas, kicsivel több, mint két százalékos súly miatt jelentősen befolyásolja az egész főcsoport eredményét.
A SZIGMA (Századvég Index a Gazdasági Momentum Alakulásáról) a Századvég által a hazai gazdaságra fejlesztett egyidejű és előidejű indikátorrendszer.
A gazdaságpolitikai döntéshozók, illetve az elemzők számára rendkívül fontos, hogy a gazdaság mindenkori állapotáról pontos képet kapjanak, ám a statisztikai adatok sok esetben csak jelentős késéssel állnak rendelkezésre. A SZIGMA-indikátorok ezzel szemben a tárgyhót követő 30 napon belül információt szolgáltatnak a konjunktúra- és az üzleti ciklus alakulásáról, havi rendszerességgel.
Az indikátorrendszer két mutatóból áll, a SZIGMA CI-ből, ami a gazdaság jelenlegi állapotát, azaz az egyidejű változókból kinyert információkat sűríti össze, és a SZIGMA LEAD-ből, amely a várható gazdasági pályáról ad előzetes információt. A pozitív CI-index azt jelenti, hogy a gazdasági növekedés magasabb, mint a korábbi trendértéke, negatív értéke pedig azt, hogy a növekedés a historikus trendnél alacsonyabb. A SZIGMA LEAD-indikátor egy rövidtávú, 9 hónapos időszakra ad előrejelzést. Ha a SZIGMA LEAD-indikátor pozitív, abban az esetben a növekedés 9 hónap múlva (azaz háromnegyed évvel később) várhatóan magasabb lesz a trendértéknél, ha ezzel szemben negatív, a növekedés szintje a közeljövőben trend alatti lesz.